Jaguar Classic bygger et begrenset antall nye C-Type Continuation-modeller

JAGUAR CLASSIC BYGGER ET BEGRENSET ANTALL NYE C-TYPE CONTINUATION-MODELLER


 • Jaguar Classic tilbyr et begrenset antall nye, håndbygde eksemplarer av den ikoniske Jaguar C-Type for å feire 70-årsjubileet.

 • C-Type Continuation vil bli offisielt presentert for publikum under det årlige Concours of Elegance ved Hampton Court Palace i England, fra 3.–5. september 2021.

 • Jaguar C-Type ble lansert i 1951 – samme år som den debuterte og vant Le Mans – og var en banebrytende racerbil som innførte romfartsinspirerte, aerodynamiske prinsipper innen motorsporten, og senere skivebremser.

 • Et begrenset antall Continuation-modeller er bygget etter den prisbelønte bilspesifikasjonen fra Le Mans i 1953, men med toppmoderne forskning og utvikling.

 • Hvert eksemplar har en 3,4 liters rekkesekser med triple Weber-forgassere, yter 220 hk og er utstyrt med skivebremser

 • C-Type Continuation vil presenteres under Concours of Elegance etter mer enn 1 600 km med omfattende testing i høy hastighet.

 • Med en kombinasjon av moderne teknologi og overhalte Jaguar-materialer er C-Type Continuation den første Jaguar Classic-bilen som gjenskapes fullt ut ved hjelp av 3D CAD-programvare som støtte for en virtuell konstruksjon.

 • Ny nettkonfigurator gir liv til 3D CAD-konstruksjonsdata, slik at potensielle kunder kan spesifisere sin perfekte C-Type virtuelt: classicvisualiser.jaguar.com.


Jaguar Classic bygger et begrenset antall nye C-Type Continuation-modeller som feirer den ikoniske modellens motorsporttradisjoner – 70 år etter at den først vant 24-timersløpet på Le Mans. Den legendariske bilen vil gjøre sin offentlige debut under det prestisjefylte Concours of Elegance ved Hampton Court Palace fredag 3. september.

C-Type Continuation blir håndbygd hos Jaguar Classic Works i Coventry etter spesifikasjonen av 1953 C-Type som dominerte 24-timersløpet på Le Mans samme år, og som førte til at C-Type tok sin andre Le Mans-seier og fortsatte motorsportsuksessen for selskapet.

Jaguar Classic-teamet har utforsket historien om C-Type for å kunne levere nøyaktige Continuation-spesifikasjoner, og gir liv til Jaguars tradisjoner gjennom moderne teknologi og teknisk ekspertise. Dette inkluderer bruk av de samme autentiske teknikkene og byggemetodene fra tidsperioden.

Dan Pink, Director, Jaguar Classic, sier: «C-Type er en av de mest ikoniske bilene i Jaguars spennende racinghistorie, og ble kjørt av noen av de mest beundrede racerførerne i historien. C-Type Continuation holder Malcolm Sayers ikoniske og avanserte design i live takket være 3D CAD-modeller fra Jaguar Classic, som kombinerer design og motorsport med toppmoderne verktøy.»

Visjonen til Malcolm Sayer, den legendariske Jaguar Cars-designeren, aerodynamikeren, ingeniørgeniet og kunstneren, bidro sterkt til C-Types andre Le Mans-seier siden 1951. Den banebrytende, glatte utformingen bidro til at førerne Peter Walker og Peter Whitehead oppnådde en rekordhøy gjennomsnittshastighet på 150 km/t.

Men C-Type er spesielt kjent for bruk av skivebremser for aller første gang i 1952. Disse ble utviklet i samarbeid med Dunlop, kombinert med oppgraderinger av motor og hjuloppheng, og bidro til at C-Type-modellene dominerte 24-timersløpet på Le Mans i 1953 med både første- og andreplass og en rekordhøy gjennomsnittshastighet på 170 km/t. Dette var første gang løpet ble fullført med en gjennomsnittshastighet over 160 km/t.

C-Type har en imponerende motorsporthistorie

Den opprinnelige C-Type ble berømt for sitt strømlinjeformede og aerodynamiske design utviklet av Malcolm Sayer, som ble rekruttert av William Lyons i 1950. C-Type, som opprinnelig het XK120C, var basert på den ikoniske XK120-modellen og skulle bli en av de viktigste bilene i Jaguars racinghistorie.

C-Type brukte motoren, girkassen og hjulopphenget til XK120, mens Malcolm Sayer designet et glatt og aerodynamisk karosseri som skulle gi maksimalt utbytte på racerbanen, basert på hans bakgrunn om teknikk og aerodynamikk fra romfartsindustrien. Ved å bruke kompliserte matematiske formler til å skape tredimensjonale kurver, brukte Sayer sine unike kunstneriske ferdigheter og aerodynamiske ekspertise til å produsere den legendariske C-Type. Det eksotiske designet ble brakt til live gjennom avanserte beregninger.

C-Type ble designet, utviklet og bygget på bare seks måneder, og 12 Jaguar-ansatte ankom 24-timersløpet på Le Mans i 1951 med tre C-Type-modeller etter at de kjørte fra Storbritannia i konkurransebilene.
I sitt debutår, i 1951, vant C-Type 24-timersløpet på Le Mans, den første av mange motorsporttriumfer for Jaguar. Tre biler deltok – og disse ble kjørt av Stirling Moss og Jack Fairman, Leslie Johnson og Clemente Biondetti og Le Mans-vinnerne: Peter Walker og Peter Whitehead.

C-Type ble konstruert med et rørformet chassis for å redusere totalvekten, noe som utgjorde en viktig forbedring fra XK120-modellen. Utviklingen over tid, sammen med førstegangsbruk av skivebremser, inkluderte bruk av 16” felger med 60 eiker på 1953-biler som forbedret bremsekjølingen. Innovasjoner som panhardstag for bakhjulsopphenget har også forbedret bilen og gjort C-Type-modellen mest mulig lik den ultimate 1953-versjonen.

Under 24-timersløpet på Le Mans i 1953 oppnådde C-Type en rekordhøy gjennomsnittshastighet på 170 km/t, noe var et betydelig forbedring fra den tidligere hastighetsrekorden på 150 km/t fra 1951.

Triple Weber 40DCO3-forgassere bidro til denne suksessen, noe som ga en boost fra 200 hk til 220 hk i Jaguars oppgraderte 3,4 liters rekkesekser. Den ekstra ytelsen, kombinert med bruken av skivebremser og det lette karosseriet, bidro til Jaguars andre Le Mans-triumf.

En helt unik detalj fra 1953-modellene er luftinntaket på panseret som fører luften rett inn i forgasserne i motorrommet ved hjelp av en intrikat designet luftboks. Dette er bare én av flere unike detaljer fra 1953-versjonen som også finnes på alle C-Type Continuation-modellene.

Vinnerbilen i 1953, som ble kjørt av Duncan Hamilton og Tony Rolt, førte til mer omfattende bruk av skivebremser både på racerbanen og på veien. Jaguars tekniske innovasjoner satte tonen for hele bilindustrien ved å bruke sin motorsportekspertise til å forbedre kjøreopplevelsene for alle.

På skattejakt etter autentisitet

Utviklingen av C-Type Continuation var et dypdykk i C-Types historie og tradisjoner for å finne ut hvordan den skulle bygges og spesifikasjonene som skulle brukes, samt fintuning av racingegenskapene. Før den fysiske utviklingen startet, brukte teamet nesten to år på datainnsamling og skattejakt i Jaguars arkiver, tegninger, dokumenter og bilder for å finne ut hvordan man bygger denne ikoniske bilen i det 21. århundret.

I tillegg til å bruke alle tilgjengelige originaltegninger og gjennomgang av deler fra den aktuelle tidsperioden, måtte teamet gå nøye gjennom den opprinnelige tekniske håndboken. Et spesialteam ble rekruttert for digitalisere alt man trengte å vite. Over 2 000 elementer var oppført i opprinnelige håndboken. All denne informasjonen måtte deretter kontrolleres av Jaguars nåværende team av høyt kvalifiserte ingeniører.

Også Norman Dewis OBE (1920–2019) – tidligere testkjører og ingeniør for Jaguar Cars – kom med uvurderlig veiledning om byggeprosessen, og teamet hadde tilgang til et eksemplar av C-Type og fotografier sammen med Malcolm Sayers notater for det slanke karosseriet, noe som gjorde det mulig å starte byggeprosessen.Denne informasjonen bidro til at teamet kunne lage en full 3D CAD-modell (dataassistert konstruksjon) for aller første gang i Jaguar Classic Continuation-historien. Teamet startet med de viktigste karosserielementene og den generelle strukturen for å gi ingeniørene viktige visuelle elementer, og dermed sikre at alt var tilpasset det opprinnelige designet og tilgjengelig informasjon.

Og ved hjelp av moderne metoder kunne Malcolm Sayers originale design bekreftes. De toppmoderne verktøyene som Jaguar Cars har til rådighet i dag bidro til å validere autentisiteten og genialiteten til den originale C-Type-modellen.

C-type Continuation-spesifikasjon

Av de 53 Jaguar C-Type-modellene som ble bygget på 1950-tallet ble 43 solgt til private eiere, og C-Type-spesifikasjonen var mer lik den i Le Mans-bilene fra 1951 – og begrenset til biler med trommelbrems med doble SU-forgassere og 200 hk.
De første C-Type Continuation-bilene vil bli bygget i forkant av et racinginspirert arrangement for eierne i 2022. Hvert eksemplar vil gjenspeile spesifikasjonene til Le Mans-vinnerbilen fra 1953, inkludert en 3,4 liters rekkesekser med triple Weber 40DCO3-forgassere og 220 hk – i tillegg til de banebrytende skivebremsene som bidro til triumfen under 24-timersløpet på Le Mans i 1953.

Etter flere års forskning og utvikling vil Jaguar Classic-teamet levere en ny Continuation-modell med fokus på detaljer og håndverk.

I den 3,4 liters rekkesekseren, som tar ni måneder å konstruere, er Webers forgassere omhyggelig rekonstruert til en nøyaktig standard, mens andre detaljer i motorrommet er innenfor tidsperioden, for eksempel Plessey hydraulikkpumpe på girkassen som pumper hydraulikkolje inn i bremsene.

Fokuset på detaljer omfatter blant annet bremsevæskebeholderen, som på originalbilene var utstyrt med braketter som ble designet for bruk i en annen bil. I den nye C-Type er de kun montert for syns skyld, men alle Continuation-modeller vil beholde denne kuriositeten.

Tilsvarende var C-Type med 1953-spesifikasjon utstyrt med et annet Lucas sikringsboksdeksel enn tidligere C-Type-modeller fra 1951 og 1952. Alle Continuation-biler leveres med overhalte originaldeler fra Jaguar Classic, mens Lucas bakspeil er montert på alle C-Type Continuation-modeller som en del av en omfattende skattejakt etter autentiske komponenter. I starten av prosessen var det bare én tilgjengelig, men Jaguar Classic fikk tak i nok originaldeler for å sikre at hver Continuation har et Lucas bakspeil fra den aktuelle tidsperioden som kompletterer Brooklands racingskjermen og Smiths analoge instrumenter i kupeen.

De originale klokkene og instrumentene viser det omfattende håndverket som er lagt ned i C-Type Continuation. Ikke bare er de trofaste mot originalene, men måten de er integrert på – inkludert bryterne – er et eksempel på de flotte detaljene som Jaguar Classics-ingeniører bruker for å skape den perfekte retroversjonen.

Tenningsbryteren på C-Type Continuation har også denne tilnærmingen. Den nøyaktig rekonstruerte komponenten gjenskaper den opprinnelige startprosedyren, med komponenter av høy kvalitet for pålitelig drift. Oppgaven med å reprodusere turtelleren, inkludert hvordan den roterer mot urviseren, er også gjennomført med tanke på autentisitet og originalitet.I alle C-Type Continuation-modeller er det brukt interiørmaterialer som respekterer og refererer til tradisjonene, med en blanding av gammelt og nytt for å sikre autentisiteten, samtidig som det gir eierne en følelse av høy kvalitet og eksklusiv finish. I kupeen er det brukt sølvfarget Hardura, et materiale av høyere kvalitet enn på den opprinnelige C-Type, som gjenskaper tidsperioden.

Rexine-finishen på dashbordet og sidepanelene på Continuation-bilene er fra den siste rullen av denne typen materiale som er tilgjengelig, og skaper en autentisk atmosfære gjennom bruk av samme type finish som for 70 år siden.

Setene, som fås i åtte ulike farger, er trukket med Bridge of Weir™-skinn, og kompletteres med racingseler – montert på en nybygd komponent bak skilleveggen bak for å oppfylle FIA-bestemmelsene. Et Bluemel ratt er tro mot originalen uten logo i midten – det ble utelatt fra de originale racerbilene for å redusere skinn og refleksjoner – men kundene kan spesifisere den ikoniske Jaguar-logoen hvis de ønsker det.

Alle C-Type Continuation-modeller er FIA-godkjent og kan delta i veteranbilløp, inkludert Jaguar Classic Challenge, som kjører på Le Mans, Spa-Francorchamps og Silverstone. For å oppfylle forskriftene vil C-Type Continuation-bilene være utstyrt med FIA-godkjent selesystem og veltebeskyttelse integrert i skilleveggen bak, noe som også er betryggende for kunder som bare ønsker å nyte kjøring på bane eller et avsperret område.Andre FIA-godkjente komponenter inkluderer et brannslukningsapparat med motor- og fotbrønnslukkere, som styres av retroinspirerte vippebrytere i kupeen.

Eierne kan velge mellom 12 eksteriørfarger, inkludert Suede Green, Cream, Pastel Blue og British Racing Green, og har samtidig muligheten til å oppgradere eksteriøret etter egen spesifikasjon med runde dekaler på dørene i White eller Old English White.

Den omhyggelige lakkeringsprosessen tar én uke med moderne vannbasert lakk, mens Jaguar-merking også kan spesifiseres.

Jaguar C-type Continuation: tekniske spesifikasjoner

Drivverk og chassis


 • Håndbygd 3,4 liter DOHC rekkesekser

 • 220 hk ved 5 800 o/min

 • Triple Weber 40DCO3-forgassere

 • 4-trinns manuell girkasse

 • Plessey-pumpe montert på girkassen


Eksteriør

 • Håndvalset 1,3 mm aluminium

 • 12 lakkfarger

 • Valgfrie runde dekaler på dørene

 • Valgfri Jaguar-merking

 • 16” felger med 60 eiker


Interiør

 • Skinnseter er tilgjengelig i åtte ulike farger

 • Originalt Lucas bakspeil med trekvart frontrute og Brooklands Aeroscreen

 • Smiths klokker og instrumenter

 • 15” Bluemel ratt

 • Valgfritt selesystem

 • FIA-godkjent brannslukningssystem