Innovasjon er en del av Jaguars DNA og rike motorsporthistorie. Gjennom mange tiår har våre innovasjoner på racerbanen blitt overført til veien.
Jaguars lange og rike motorsporthistorie har alltid drevet utviklingen av våre personbiler. Vår deltakelse i Formel E vil fortsette denne trenden og vise vei for våre fremtidige elbiler.
VÅRE RACERBILER
XK120
Dato: 1948–1954 Toppfart: 200,5 km/t Slagvolum: 3442 cc/201 ci Effekt: 160 hk/119 kW Fakta: XK120 er verdens raskeste produksjonsbil ved lansering
C-TYPE
Dato: 1951–1953 Toppfart: 231,7 km/t Slagvolum: 3442 cc/201 ci Effekt: 207 hk/154 kW Fakta: Skivebremsene i C-Type blir standard i bilindustrien
D-TYPE
Dato: 1954–1957 Toppfart: 260,7 km/t Slagvolum: 3442 cc/210 ci Effekt: 250 hk/186 kW Fakta: D-Type vinner Le Mans i 1955, 1956 og 1957
Dato: 1983–1991 Toppfart: 368,2 km/t Slagvolum: 6995 cc/426 ci Effekt: 750 hk/559 kW Fakta: XJR-12 tar første- og andreplass under Le Mans i 1990
FORMULA 1 - R2 & R3
Dato: 2000–2004 Toppfart: 312,2 km/t Slagvolum: 2998 cc/464 ci Effekt: 770 hk/574 kW Fakta: Eddie Irvine og Mark Webber kjører for Jaguars F1-team
Formula E I-TYPE 1
Dato: 2016–2017 Toppfart: begrenset til 225,3 km/t Slagvolum: I/A Effekt: 200 kW, tilsvarende 270 hk Fakta: Jaguar returnerer til racing i Formel E sesong 3, 2016/17
Formula E I-TYPE 2
Dato: 2017–2018 Toppfart: begrenset til 225,3 km/t Slagvolum: I/A Effekt: 200 kW, tilsvarende 270 hk Fakta: Jaguar fikk sin første pallplassering og første pole position med I-TYPE 2 i sesong 4, 2017/18
FORMULA E I-TYPE 3
Dato: 2018–2019 Toppfart: 250 km/t Batterikapasitet: 52 kWt Effekt: 250 kW, tilsvarende 335 hk Fakta: Jaguar I-TYPE 3 sikret lagets første seier i Formel E under E-Prix i 2019 – Jaguars første internasjonale motorsportseier siden 1991.
FORMULA E I-TYPE 4
Dato: 2019–2020 Toppfart: 280 km/t Batterikapasitet: 52 kWt Effekt: 250 kW, tilsvarende 335 hk Fakta: Jaguar I-TYPE 4 har den letteste og mest effektive drivlinjen Jaguar Racing noen gang har produsert, noe som sørget for en overlegen seier i Mexico City og pole position, og en pallplassering i Santiago.
XK120
Dato: 1948–1954 Toppfart: 200,5 km/t Slagvolum: 3442 cc/201 ci Effekt: 160 hk/119 kW Fakta: XK120 er verdens raskeste produksjonsbil ved lansering
C-TYPE
Dato: 1951–1953 Toppfart: 231,7 km/t Slagvolum: 3442 cc/201 ci Effekt: 207 hk/154 kW Fakta: Skivebremsene i C-Type blir standard i bilindustrien
D-TYPE
Dato: 1954–1957 Toppfart: 260,7 km/t Slagvolum: 3442 cc/210 ci Effekt: 250 hk/186 kW Fakta: D-Type vinner Le Mans i 1955, 1956 og 1957
Dato: 1983–1991 Toppfart: 368,2 km/t Slagvolum: 6995 cc/426 ci Effekt: 750 hk/559 kW Fakta: XJR-12 tar første- og andreplass under Le Mans i 1990
FORMULA 1 - R2 & R3
Dato: 2000–2004 Toppfart: 312,2 km/t Slagvolum: 2998 cc/464 ci Effekt: 770 hk/574 kW Fakta: Eddie Irvine og Mark Webber kjører for Jaguars F1-team
Formula E I-TYPE 1
Dato: 2016–2017 Toppfart: begrenset til 225,3 km/t Slagvolum: I/A Effekt: 200 kW, tilsvarende 270 hk Fakta: Jaguar returnerer til racing i Formel E sesong 3, 2016/17
Formula E I-TYPE 2
Dato: 2017–2018 Toppfart: begrenset til 225,3 km/t Slagvolum: I/A Effekt: 200 kW, tilsvarende 270 hk Fakta: Jaguar fikk sin første pallplassering og første pole position med I-TYPE 2 i sesong 4, 2017/18
FORMULA E I-TYPE 3
Dato: 2018–2019 Toppfart: 250 km/t Batterikapasitet: 52 kWt Effekt: 250 kW, tilsvarende 335 hk Fakta: Jaguar I-TYPE 3 sikret lagets første seier i Formel E under E-Prix i 2019 – Jaguars første internasjonale motorsportseier siden 1991.
FORMULA E I-TYPE 4
Dato: 2019–2020 Toppfart: 280 km/t Batterikapasitet: 52 kWt Effekt: 250 kW, tilsvarende 335 hk Fakta: Jaguar I-TYPE 4 har den letteste og mest effektive drivlinjen Jaguar Racing noen gang har produsert, noe som sørget for en overlegen seier i Mexico City og pole position, og en pallplassering i Santiago.
VÅRE MILEPÆLER INNEN RACING
XK120
1948–1954 – SILVERSTONE & LE MANS
Den helt nye sportsbilen XK120 er rangert som verdens raskeste produksjonsbil, og er testgrunnlaget for Jaguars revolusjonerende XK-motor. I 1949 vinner XK120 på Silverstone og ett år senere debuterer tre XK120-biler i Le Mans. Dette er begynnelsen på en ny æra innen motorsport.
C‑TYPE
1951–1953 – LE MANS
I 1951 begynner flyingeniøren Malcolm Sayer å jobbe hos Jaguar og bringer med seg faglig styrke og kompetanse fra luftfartsindustrien. Hans første prosjekt sørger for at C-Type vinner Le Mans og at annenføreren Stirling Moss knuser banerekorden. I 1953 vinner C-Type Le Mans på nytt og tar tre av de fire øverste plassene.
D‑TYPE
1954–1957 – LE MANS
Dårlig vær hindrer at D-Type vinner Le Mans i 1954, selv etter en rekordhøy toppfart på 273 km/t. Men den strømlinjeformede bilen slår tilbake og vinner i 1955, 1956 og 1957 – ett år der Jaguar tar fem av de seks første plassene. D-Type er den dag i dag en av de mest vellykkede racerbilene noensinne.
XJS
1975–1996 – ETCC & SPA 24 HOURS
I 1982, under banneret til TWR, deltar den britiske racerføreren Tom Walkinshaw i et team med V12 XJS-biler i European Touring Car Championship, og vinner flere seire. Walkinshaw vinner både ETCC Drivers’ Championship og det prestisjefylte Spa 24 Hours i 1984.
XJR-9
1983–1991 – DAYTONA 24 HOURS & LE MANS
XJR-bilene med lukket cockpit viser seg frem under verdens utholdenshetsløp og vinner med sin 1988 XJR-9. Denne superbilen med V12-motor vinner Daytona 24 Hours og deretter Le Mans, der føreren Martin Brundle og Jaguar vinner henholdsvis fører- og lagmesterskapet.
R1 to R5
2000–2004 – FORMEL 1
Jaguars deltakelse i Formel 1 sørger for at eks-Ferrari-fører Eddie Irvine vinner en rekke plassplasseringer. Teamet fungerer også som testgrunnlag for den australske føreren Mark Webber. Jaguar utvikler tre biler som alle kjører med Cosworth V10 motor fra Ford.
I‑TYPE 1
2016 – FORMEL E
Inspirert av våre racingtradisjoner og drevet av en gruppe etablerte racing-ingeniører og supersmarte teknikere, deltar Jaguar Racing og den utrolige I-TYPE 1 i Formel E for å vinne nye konkurranser på racerbanen.
I-TYPE 2
2017 – FORMEL E
Med I-TYPE 2 fikk Jaguar Racing sin mest suksessrike Formel E-sesong noensinne med en rekke topp ti-plasseringer. I-TYPE 2 er utviklet for bykjøring og leverer opptil 200 kW (270 hk) og 0–100 km/t på 2,9 sekunder.
I-TYPE 3
2018–2019 – FORMEL E
Jaguar I-TYPE 3, sammen med newzealenderen Mitch Evans, skapte historie for Panasonic Jaguar Racing, og vant lagets aller første ABB FIA Formula E-seier i Roma E-Prix i april 2019 og Jaguars første internasjonale motorsportseier siden 1991.
I-TYPE 4
2019–2020 – FORMEL E
Jaguar I-TYPE 4 var utstyrt med den letteste og mest effektive drivlinjen Jaguar Racing noensinne hadde produsert med en toppfart på 280 km/t. Det sørget for en overlegen seier i Mexico, samt pole position og pallplassering i Santiago. Sesongen ble avsluttet med seks actionfylte løp på ni dager på en lukket bane på den historiske Berlin Tempelhof-flyplassen i Tyskland. Panasonic Jaguar Racing avsluttet sterkt med en syvendeplass i sammendraget.
XK120
1948–1954 – SILVERSTONE & LE MANS
Den helt nye sportsbilen XK120 er rangert som verdens raskeste produksjonsbil, og er testgrunnlaget for Jaguars revolusjonerende XK-motor. I 1949 vinner XK120 på Silverstone og ett år senere debuterer tre XK120-biler i Le Mans. Dette er begynnelsen på en ny æra innen motorsport.
C‑TYPE
1951–1953 – LE MANS
I 1951 begynner flyingeniøren Malcolm Sayer å jobbe hos Jaguar og bringer med seg faglig styrke og kompetanse fra luftfartsindustrien. Hans første prosjekt sørger for at C-Type vinner Le Mans og at annenføreren Stirling Moss knuser banerekorden. I 1953 vinner C-Type Le Mans på nytt og tar tre av de fire øverste plassene.
D‑TYPE
1954–1957 – LE MANS
Dårlig vær hindrer at D-Type vinner Le Mans i 1954, selv etter en rekordhøy toppfart på 273 km/t. Men den strømlinjeformede bilen slår tilbake og vinner i 1955, 1956 og 1957 – ett år der Jaguar tar fem av de seks første plassene. D-Type er den dag i dag en av de mest vellykkede racerbilene noensinne.
XJS
1975–1996 – ETCC & SPA 24 HOURS
I 1982, under banneret til TWR, deltar den britiske racerføreren Tom Walkinshaw i et team med V12 XJS-biler i European Touring Car Championship, og vinner flere seire. Walkinshaw vinner både ETCC Drivers’ Championship og det prestisjefylte Spa 24 Hours i 1984.
XJR-9
1983–1991 – DAYTONA 24 HOURS & LE MANS
XJR-bilene med lukket cockpit viser seg frem under verdens utholdenshetsløp og vinner med sin 1988 XJR-9. Denne superbilen med V12-motor vinner Daytona 24 Hours og deretter Le Mans, der føreren Martin Brundle og Jaguar vinner henholdsvis fører- og lagmesterskapet.
R1 to R5
2000–2004 – FORMEL 1
Jaguars deltakelse i Formel 1 sørger for at eks-Ferrari-fører Eddie Irvine vinner en rekke plassplasseringer. Teamet fungerer også som testgrunnlag for den australske føreren Mark Webber. Jaguar utvikler tre biler som alle kjører med Cosworth V10 motor fra Ford.
I‑TYPE 1
2016 – FORMEL E
Inspirert av våre racingtradisjoner og drevet av en gruppe etablerte racing-ingeniører og supersmarte teknikere, deltar Jaguar Racing og den utrolige I-TYPE 1 i Formel E for å vinne nye konkurranser på racerbanen.
I-TYPE 2
2017 – FORMEL E
Med I-TYPE 2 fikk Jaguar Racing sin mest suksessrike Formel E-sesong noensinne med en rekke topp ti-plasseringer. I-TYPE 2 er utviklet for bykjøring og leverer opptil 200 kW (270 hk) og 0–100 km/t på 2,9 sekunder.
I-TYPE 3
2018–2019 – FORMEL E
Jaguar I-TYPE 3, sammen med newzealenderen Mitch Evans, skapte historie for Panasonic Jaguar Racing, og vant lagets aller første ABB FIA Formula E-seier i Roma E-Prix i april 2019 og Jaguars første internasjonale motorsportseier siden 1991.
I-TYPE 4
2019–2020 – FORMEL E
Jaguar I-TYPE 4 var utstyrt med den letteste og mest effektive drivlinjen Jaguar Racing noensinne hadde produsert med en toppfart på 280 km/t. Det sørget for en overlegen seier i Mexico, samt pole position og pallplassering i Santiago. Sesongen ble avsluttet med seks actionfylte løp på ni dager på en lukket bane på den historiske Berlin Tempelhof-flyplassen i Tyskland. Panasonic Jaguar Racing avsluttet sterkt med en syvendeplass i sammendraget.
FORTSETT EVENTYRET
JAGUAR I-PACE
Fra racerbanen til veien: opplev spenningen med daglige racingprestasjoner fra Jaguar I‑PACE.