loading
Vennligst vent...
Skip primary navigation

ELEKTRISK REVOLUSJON

Da Thomas Parker bygde verdens første elektriske produksjonsbil i 1884,
hadde han neppe tenkt seg at det ville ta over 100 år før elektrifisering
gjorde sitt inntog i bilindustrien. Innovasjoner innen forbrenningsmotorteknologi
gjorde elbiler umoderne, inntil nå. 

bg-modelDisplay

Store fremskritt innen batteriteknologi gjør at bilprodusentene kan produsere kostnadseffektive, attraktive og høytytende hybrid- og elbiler. Jaguar skapte overskrifter tidligere i år da de lanserte sin I-PACE, selskapets første elbil. I-PACE akselerer fra 0-100 km/t på kun 4,8 sekunder og har en rekkevidde på 470 km, noe som gjør bilen til en gamechanger og endrer den offentlige oppfatningen av elbiler. 

Elbiler er ikke lenger den stygge andungen, men noe som stadig flere førere over hele verden ønsker seg. For første gang i historien nådde det globale elbilsalget over 1 million enheter i fjor. I Norge var hver tredje solgte nybil en elbil. Frankrike, India og Kina har nylig kunngjort at de vil avslutte eller kutte kraftig i salget av biler med forbrenningsmotor innen de neste 10-20 årene. Mobiliteten er nå i ferd med å gå inn i en helelektrisk tidsalder. 

Elektrifisering har nå blitt et globalt ønske og et behov for å gjøre mobiliteten mer bærekraftig. Elbiler vil bidra til reduserte utslipp og lavere støynivåer, noe som gjør gatene til et bedre sted å være for alle. Men fordelene med elbiler er mer enn bare den positive miljøpåvirkningen. Med færre mekaniske deler, blir det blant annet enklere for datamaskiner å styre autonom køkjøring. Selvkjørende biler finnes allerede på noen amerikanske veier, og vil gradvis sette standarden for andre deler av verden. De vil bidra til tryggere kjøring samtidig som du kan bruke verdifull tid på andre ting. I stedet for å følge med på veien kan du bruke tiden bak rattet på en mer produktiv måte. Dette passer godt med Jaguars fremtidsvisjon. I samarbeid med Waymo har autonom teknologi nå kommet til I-PACE, noe som har skapt verdens første selvkjørende luksusdrosje. 

Elektrifisering endrer også andre former for urban transport. Batteridrevne scootere, mopeder og sykler dukker nå opp i byer over hele verden. Leieprisen kan betales på noen få sekunder via en app, og er en morsom og miljøvennlig måte å kjøre rundt i byen på.


 

Bak suksessen til elektrisk mobilitet ligger en velutviklet ladeinfrastruktur. I tillegg til hjemme- eller gatelading, kan elbileiere snart lade batteriene på supermarkedet, kontoret eller treningsstudioet. Akkurat som for smarttelefoner, vil trådløs lading snart være tilgjengelig. Du parkerer bare over en lader som ligger på bakken helt uten kabler, noe som er praktisk for selvkjørende biler. Og snart kan elbiler også lades dynamisk via elektrifiserte veier. Dette kan føre til nye forretningsmodeller der smarte elbiler kan sende overskytende energi tilbake til strømnettet. 

Og elektrifisering endrer ikke bare transport på gatenivå, det samme vil skje i luften. Urban luftmobilitet vil redusere køkjøring på veiene ved å bruke flyvende elbiler og droner for pakkeleveringer. Synes du dette høres ut som science-fiction? Nei da, det er allerede gjennomført vellykkede tester. 

Akkurat nå finner den elektriske revolusjonen sted på bakkenivå. Men endringene som kommer kan endre mobiliteten for alltid.  

Kildeangivelser
Tekst: Geoff Poulton/Melisa Gray-Ward
Foto: Getty Images/Schenectady Museum Hall of Electrical History Foundation CORBIS, iStock/Chesky W, Joakim Kröger


 

JAGUAR NYHETSBREV

Ja, jeg vil gjerne være blant de første som får se nye modeller, delta i konkurranser og invitasjoner til spennende events.

Meld deg på Jaguars nyhetsbrev