SKAPER ENERGI

Ved å dele erfaringer og kunnskap fra racing, kan vi gjøre store fremskritt med våre biler. Den innovative bremseteknologien i vår I‑TYPE racerbil har bidratt til at vi kan skape enda mer batteristrøm i vår første helelektriske konseptbil.

Visste du at bare under ett løp i Panasonic Jaguar Racing Formula E kan racerbilen gjenvinne nok energi gjennom smart bremsing til å øke rekkevidden med opptil 15 %? Hvordan er dette mulig? Ved å bruke den nyeste regenerative bremseteknologien som også finnes i den helelektriske I‑PACE Concept.



I en bil med vanlig forbrenningsmotor, bidrar de konvensjonelle friksjonsbremsene til å sakke farten på bilen. Den kinetiske energien som genereres blir rett og slett kastet bort under denne prosessen. Men i en batteridrevet elbil, kan elmotoren konvertere den kinetiske energien til elektrisitet for å fylle opp batteriet, noe som øker rekkevidden du kan kjøre på én enkelt lading.

I Formula E er løpet like langt for alle, og den tillatte energimengden for å fullføre løpet er 56 kilowattimer. Dermed overføres fordelen med regenerativ bremsing innen racing til ekstra høy ytelse og potensielt raskere rundetider. Intensiteten under elbilracing tester både bilens deler og ingeniørene til det ytterste, og ettersom Jaguar er involvert i utviklingen innen elbilracing og vanlige helelektriske biler, er fordelene mange.

yt:XqmDUEb4trM
Jaguar I‑PACE Concept | Skape energi

«Formula E-miljøet er svært spennende og utfordrende for en ingeniør. Vi kan bruke erfaringer, kompetanse og utvikling innen elektriske komponenter direkte i produksjonsmiljøet for de nye elbilmodellene fra Jaguar.»
Richard Devenport, Research Manager, Formula E Technology

Regenerativ bremsing i den nye helelektriske bilen fra Jaguar vil sannsynligvis også endre måten du kjører på. Kjøring med én pedal, der man bare bruker gasspedalen det meste av tiden, blir mer praktisk og gjennomførbart når føreren bli mer bevisst på elbilens momentum.

Sammen med disse betydelige teknologiske endringene, er den innovative I‑PACE Concept fortsatt en utpreget Jaguar.

«Dette er en elbil, men først og fremst en Jaguar, og derfor måtte den beholde alle egenskapene som kundene våre er vant til og elsker i Jaguar-bilene sine. Bilen er elegant både utvendig og innvendig. Den er både komfortabel og raffinert, men leverer samtidig spennende kjøredynamikk. Og dette er egenskapene I‑PACE Concept bringer til en helt ny kundegruppe.»
Ian Hoban, Vehicle Line Director, Jaguar

LES MER
I‑PACE CONCEPT
Postet: 12. januar 2018

Et glimt av vår første batteridrevne elbil. All Wheel Drive, 400 hk, 5-seter med opptil 470 km rekkevidde.
UTFORSK I‑PACE CONCEPT
JAGUAR RACING
Postet: 12. januar 2018

Konkurransekjøring på bane i FIA Formula E World Championship gjør at vi kan teste ut elbilteknologiene våre i sanntid.
UTFORSK JAGUAR RACING
I‑PACE CONCEPT: <br> FRA RACING TIL LANDEVEI
Postet: 12. januar 2018

Vi utforsker reisen fra I‑TYPE Formula E racerbil til I‑PACE Concept. Les mer om den første helelektriske bilen fra Jaguar.
LES MER OM FRA RACING TIL LANDEVEI