DESIGNDETALJER

I‑PACE Concept har gitt designerne våre muligheten til å produsere en kompromissløs helelektrisk plattform helt fra begynnelsen av.

«Dette er ikke bare et konsept. Dette er en forhåndsvisning av den første helelektriske performance-SUV fra Jaguar som var på veiene i 2018. Dette er den aller første elbilen fra Jaguar, og startet dermed et helt nytt kapittel i historien om vårt legendariske merke.»
Ian Callum, Jaguar Director of Design



I‑PACE Concept har gitt designerne våre muligheten til å produsere en kompromissløs helelektrisk plattform helt fra begynnelsen av. Med en stor batteripakke mellom hjulene og motorene på hver aksel, hadde vi muligheten til å endre de grunnleggende proporsjonene til en SUV.

For det første finnes det ingen motor foran, og panseret trenger derfor ikke å være like langt som i vanlige biler. Dette har ført til at kupeen er skjøvet nærmere fronten av bilen for å skape et «fremoverlent» design samtidig som interiøret har blitt romsligere, inkludert 70 mm beinplass for baksetepassasjerene.

Dette har også gitt plass til en større frontrute sammen med et panorama glasstak i full lengde for å skape en luftigere og mer romslig følelse for alle passasjerene.

«Vi ble enige om et «fremoverlent» design tidlig i designprosessen, og dette har skapt en bil med et flottere og mer elegant eksteriør og bedre plass innvendig.»
Dr. Wolfgang Ziebart, Jaguar Land Rover Technical Design Director

Bilen har et mer solid uttrykk på veien med korte overheng foran og bak og lengre avstand mellom fram- og bakhjulene, noe som også gir plass til en større batteripakke med lang rekkevidde (opptil 470 km).

yt:tRN5g6T8cAM
Jaguar I‑PACE Concept | Design fra racing til landevei

Til tross for dette elegante og visuelle designet har I‑PACE Concept blant de beste aerodynamiske egenskapene i sin klasse. Luftmotstanden er så lav som 0,29 Cd på grunn av karosseriets buede silhuett som senkes ved høy hastighet, innfellbare dørhåndtak og luftinntak som slås av når de ikke er i bruk. Bilen er også utstyrt med en stor optimalisert, aerodynamisk luftkanal som går fra frontgrillen frem til frontruten, akkurat som på konseptbilen Jaguar C-X75. Dette forbedrer luftstrømmen ytterligere.

Noe som kanskje er mindre kjent med aerodynamisk effektivitet, er at utformingen av bakenden er minst like viktig som fronten. Derfor har Jaguar utviklet en slank bakspoiler som reduserer løft og et elegant utformet bakvindu med aerodynamiske egenskaper (men fortsatt plass til et bagasjerom på hele 530 liter). Lufteventilene bak er en flott visuell erstatning for eksosrørene, og de kanaliserer også luften fra de bakre hjulbuene for å skape enda bedre aerodynamikk.

Dette er bare noen av designdetaljene på I‑PACE Concept som fremhever de elegante linjene og bidrar til bilens aerodynamiske effektivitet. Det er nettopp denne effektiviteten som bidrar til å beholde batteristrømmen så lenge som mulig for å gi bilen økt rekkevidde.

LES MER
I‑PACE CONCEPT
Postet: 12. januar 2018

Et glimt av vår første batteridrevne elbil. All Wheel Drive, 400 hk, 5-seter med over 500 km rekkevidde.
UTFORSK I‑PACE CONCEPT
JAGUAR RACING
Postet: 12. januar 2018

Konkurransekjøring på bane i FIA Formula E World Championship gjør at vi kan teste ut elbilteknologiene våre i sanntid.
UTFORSK JAGUAR RACING
I‑PACE CONCEPT: <br> FROM RACE TO ROAD
Postet: 12. januar 2018

Vi utforsker reisen fra I‑TYPE Formula E racerbil til I‑PACE Concept. Les mer om den første helelektriske bilen fra Jaguar.
LES MER OM FRA RACING TIL LANDEVEI