loading
Vennligst vent...
Skip primary navigation

OM JAGUAR

C-X75 - DEN MEST AVANSERTE JAGUAR NOENSINNE

Når Jaguar viste frem sin C-X75 for første gang i 2010, var dette begynnelsen på et nytt kapittel innen innovasjon og teknologisk avansement som skulle utvikle denne bilen fra et designkonsept til en funksjonell prototype på kun to år.

I løpet av denne toårsperioden har Jaguar og utviklingspartner Williams Advanced Engineering skapt en Plug-in Parallel Hybrid Electric Vehicle (PHEV). Den kommer med bakhjulsdrift og en av verdens råeste motorer med Jaguars første selvbærende chassis av karbonkompositt.

Selv om beslutningen ble tatt i 2012, som et resultat av den globale økonomiske klimaet, ble ikke C-X75 satt i full produksjon. Det ble gjort klart at bilen var en kraftig utstillingsmodell for Jaguars verdensledende ekspertise innen lettvektig bilkonstruksjon. Dermed ble det den ideelle testbilen for selskapets innovative forskning på drivlinjer med høy ytelse og lave utslipp.

Landevinningene, som ble gjort ved utviklingen av C-X75-prototypene i samarbeid med Williams Advanced Engineering, inkludert de nyeste hybrodteknologiene, karbonkomposittmaterialene og de avanserte designløsningene, vil bli brukt på andre områder innen forskning og utvikling. De blir brukt til innovative produkter og neste generasjons tekniske utvikling for Jaguar-merket.

«C-X75-programmet representerer kremen av Jaguars ekspertise innen teknikk og design. Bilen er sannsynligvis verdens raskeste testbil for verdens mest avanserte teknologier, og kombinerer en enestående hybrid drivlinje med overveldende ytelse. Jaguar er alltid på jakt etter å skape morgendagens biler og med prosjekter slik som C-X75, legger vi grunnlaget for neste generasjons innovasjoner fra Jaguar» - Adrian Hallmark, Global Brand Director, Jaguar.

Med det høyeste nivået av effekt- og momenttetthet har C-X75 en kombinert motoreffekt på 850 HK og et dreiemoment på 1000 Nm takket være den moderne Formel 1-inspirerte, 1,6-liters firesylindrede motoren med dobbel turbo (turboladet og supercharge) som genererer 502 HK ved 10 000 o/min.

Sammen med en elmotor som har et av de høyeste nivåene av effekt- og momenttetthet i bilindustrien, kan motoren generere ytterligere 390 HK. Batteripakken i C-X75 er PHEV-pakken med den høyest uavbrutte merkeeffekten i verden med en total kapasitet på mer enn 300 kW.

C-X75 kan akselerere fra 0-100 km/t på under 6 sekunder, takket være den avanserte 7-trinns automatiserte manuelle girkassen som gir lynraske girskift på under 200 millisekunder. Den første C-X75-prototypen hadde en toppfart på over 321 km/t under testing, og bilen har en teoretisk toppfart på 354 km/t.

Bilens innfellbare bakspoiler og aerodynamikk under gulvet skaper et kontakttrykk på over 200 kg ved 321 km/t, og de aktive systemene forbedrer stabiliteten under høy hastighet.

Ultralave utslipp og ren elektrisk modus

Takket være den ekstreme PHEV-spesifikasjonen på batteriet vil C-X75 også kunne kjøre i 60 km i ren elektrisk modus, og CO2-utslippene vil reduseres til under 89 g/km.

C-X75-prosjektet er et annet eksempel på hvorfor Jaguar er Storbritannias største investor innen innovativ teknologi. Resultatene fra C-X75-programmet, og da spesielt innen avansert drivlinjeteknologi og lettvektige kompositter, viser Jaguars tekniske lederskap innen moderne utvikling og produksjon av biler.

C-X75 skyver grensene for kraft, ytelse og drivstoffeffektivitet.

C-X75 har en kombinert motoreffekt på 850 HK og et dreiemoment på 1000 Nm takket være den moderne Formel 1-inspirerte, 1,6-liters firesylindrede motoren med dobbel turbo (turboladet og supercharge) som genererer 502 HK ved 10 000 o/min.

Sammen med en elmotor som har et av de høyeste nivåene av effekt- og momenttetthet i bilindustrien kan motoren generere ytterligere 390 HK. Batteripakken i C-X75 er PHEV-pakken med den høyest uavbrutte merkeeffekten i verden med en total kapasitet på mer enn 300 kW.

C-X75 kan akselerere fra 0-100 km/t på under 6 sekunder, takket være den avanserte 7-trinns automatiserte manuelle girkassen som gir lynraske girskift på under 200 millisekunder. Den første C-X75-prototypen hadde en toppfart på over 321 km/t under testing, og bilen har en teoretisk toppfart på 354 km/t.

Bilens innfellbare bakspoiler og aerodynamikk under gulvet skaper et kontakttrykk på over 200 kg ved 321 km/t, og de aktive systemene forbedrer stabiliteten under høy hastighet.

Ultralave utslipp og ren elektrisk modus

Takket være den ekstreme PHEV-spesifikasjonen på batteriet vil C-X75 også kunne kjøre i 60 km i ren elektrisk modus, og CO2-utslippene vil reduseres til under 89 g/km.

C-X75-prosjektet er et annet eksempel på hvorfor Jaguar er Storbritannias største investor innen innovativ teknologi. Resultatene fra C-X75-programmet, og da spesielt innen avansert drivlinjeteknologi og lettvektige kompositter, viser Jaguars tekniske lederskap innen moderne utvikling og produksjon av biler.

C-X75 skyver grensene for kraft, ytelse og drivstoffeffektivitet.

JAGUAR NYHETSBREV

Ja, jeg vil gjerne være blant de første som får se nye modeller, delta i konkurranser og invitasjoner til spennende events.

Meld deg på Jaguars nyhetsbrev