RACING DNA

Jaguars lange og rike historie innen motorsport har også utformet våre vanlige biler. Vår deltakelse i Formel E vil fortsette denne trenden og vise vei for våre fremtidige elbiler.

VÅRE RACERBILER

XK120

XK120

Dato: 1948–1954
Toppfart: 200,5 km/t
Slagvolum: 3442 cc/201 ci
Effekt: 160 hk/119 kW
Fakta: XK120 er verdens raskeste produksjonsbil ved lansering
C-TYPE

C-TYPE

Dato: 1951–1953
Toppfart: 231,7 km/t
Slagvolum: 3442 cc/201 ci
Effekt: 207 hk/154 kW
Fakta: Skivebremsene i C-Type blir standard i bilindustrien
D-TYPE

D-TYPE

Dato: 1954–1957
Toppfart: 260,7 km/t
Slagvolum: 3442 cc/210 ci
Effekt: 250 hk/186 kW
Fakta: D-Type vinner Le Mans i 1955, 1956 og 1957
XJS

XJS

Dato: 1975–1996
Toppfart: 246,2 km/t
Slagvolum: 4235 cc/258 ci
Effekt: 285 hk/212 kW
Fakta: XJS vinner Spa 24 Hours i 1983
XJR

XJR

Dato: 1983–1991
Toppfart: 368,2 km/t
Slagvolum: 6995 cc/426 ci
Effekt: 750 hk/559 kW
Fakta: XJR-12 tar første- og andreplass under Le Mans i 1990
FORMEL 1 – R2 og R3

FORMEL 1 – R2 og R3

Dato: 2000–2004
Toppfart: 312,2 km/t
Slagvolum: 2998 cc/464 ci
Effekt: 770 hk/574 kW
Fakta: Eddie Irvine og Mark Webber kjører for Jaguars F1-team
Formula E I-TYPE 1

Formula E I-TYPE 1

Dato: 2016–2017
Toppfart: begrenset til 225,3 km/t
Slagvolum: I/A
Effekt: 200 kW, tilsvarende 270 hk
Fakta: Jaguar returnerer til racing i Formel E sesong 3, 2016/17
Formula E I-TYPE 2

Formula E I-TYPE 2

Dato: 2017–2018
Toppfart: begrenset til 225,3 km/t
Slagvolum: I/A
Effekt: 200 kW, tilsvarende 270 hk
Fakta: Jaguar fikk sin første pallplassering og første pole position med I-TYPE 2 i sesong 4, 2017/18
FORMULA E I-TYPE 3

FORMULA E I-TYPE 3

Dato: 2018–2019
Toppfart: 250 km/t
Batterikapasitet: 52 kWt
Effekt: 250 kW, tilsvarende 335 hk
Fakta: Jaguar I-TYPE 3 sikret lagets første seier i Formel E under E-Prix i 2019 – Jaguars første internasjonale motorsportseier siden 1991.
FORMULA E I-TYPE 4

FORMULA E I-TYPE 4

Dato: 2019–2020
Toppfart: 280 km/t
Batterikapasitet: 52 kWt
Effekt: 250 kW, tilsvarende 335 hk
Fakta: Jaguar I-TYPE 4 har den letteste og mest effektive drivlinjen Jaguar Racing noen gang har produsert, noe som sørget for en overlegen seier i Mexico City og pole position, og en pallplassering i Santiago.

VÅRE MILEPÆLER INNEN RACING

XK120

XK120

1948–1954 – SILVERSTONE & LE MANS

Den helt nye sportsbilen XK120 er rangert som verdens raskeste produksjonsbil, og er testgrunnlaget for Jaguars revolusjonerende XK-motor. I 1949 vinner XK120 på Silverstone og ett år senere debuterer tre XK120-biler i Le Mans. Dette er begynnelsen på en ny æra innen motorsport.
C-TYPE

C-TYPE

1951–1953 – LE MANS

I 1951 begynner flyingeniøren Malcolm Sayer å jobbe hos Jaguar og bringer med seg faglig styrke og kompetanse fra luftfartsindustrien. Hans første prosjekt sørger for at C-Type vinner Le Mans og at annenføreren Stirling Moss knuser banerekorden. I 1953 vinner C-Type Le Mans på nytt og tar tre av de fire øverste plassene.
D-TYPE

D-TYPE

1954–1957 – LE MANS

Dårlig vær hindrer at D-Type vinner Le Mans i 1954, selv etter en rekordhøy toppfart på 273 km/t. Men den strømlinjeformede bilen slår tilbake og vinner i 1955, 1956 og 1957 – ett år der Jaguar tar fem av de seks første plassene. D-Type er den dag i dag en av de mest vellykkede racerbilene noensinne.
XJS

XJS

1975–1996 – ETCC & SPA 24 HOURS

I 1982, under banneret til TWR, deltar den britiske racerføreren Tom Walkinshaw i et team med V12 XJS-biler i European Touring Car Championship, og vinner flere seire. Walkinshaw vinner både ETCC Drivers’ Championship og det prestisjefylte Spa 24 Hours i 1984.
XJR-9

XJR-9

1983–1991 – DAYTONA 24 HOURS & LE MANS

XJR-bilene med lukket cockpit viser seg frem under verdens utholdenshetsløp og vinner med sin 1988 XJR-9. Denne superbilen med V12-motor vinner Daytona 24 Hours og deretter Le Mans, der føreren Martin Brundle og Jaguar vinner henholdsvis fører- og lagmesterskapet.
R1 til R5

R1 til R5

2000–2004 – FORMEL 1

Jaguars deltakelse i Formel 1 sørger for at eks-Ferrari-fører Eddie Irvine vinner en rekke plassplasseringer. Teamet fungerer også som testgrunnlag for den australske føreren Mark Webber. Jaguar utvikler tre biler som alle kjører med Cosworth V10 motor fra Ford.
I-TYPE 1

I-TYPE 1

2016 – FORMEL E

Inspirert av våre racingtradisjoner og drevet av en gruppe etablerte racing-ingeniører og supersmarte teknikere, deltar Jaguar Racing og den utrolige I-TYPE 1 i Formel E for å vinne nye konkurranser på racerbanen.
I-TYPE 2

I-TYPE 2

2017 – FORMEL E

Med I-TYPE 2 fikk Jaguar Racing sin mest suksessrike Formel E-sesong noensinne med en rekke topp ti-plasseringer. I-TYPE 2 er utviklet for bykjøring og leverer opptil 200 kW (270 hk) og 0–100 km/t på 2,9 sekunder.
I-TYPE 3

I-TYPE 3

2018–2019 – FORMEL E

Jaguar I-TYPE 3, sammen med newzealenderen Mitch Evans, skapte historie for Panasonic Jaguar Racing, og vant lagets aller første ABB FIA Formula E-seier i Roma E-Prix i april 2019 og Jaguars første internasjonale motorsportseier siden 1991.
I-TYPE 4

I-TYPE 4

2019–2020 – FORMEL E

Jaguar I-TYPE 4 var utstyrt med den letteste og mest effektive drivlinjen Jaguar Racing noensinne hadde produsert med en toppfart på 280 km/t. Det sørget for en overlegen seier i Mexico, samt pole position og pallplassering i Santiago. Sesongen ble avsluttet med seks actionfylte løp på ni dager på en lukket bane på den historiske Berlin Tempelhof-flyplassen i Tyskland. Panasonic Jaguar Racing avsluttet sterkt med en syvendeplass i sammendraget.