loading
Vennligst vent...
Skip primary navigation
  1. DESIGNDETALJER

    I-PACE Concept har gitt våre designere muligheten til å lage en kompromissløs helelektrisk plattform helt fra begynnelsen av.

    • "Dette er ikke bare et konsept. Dette er en forhåndsvisning av Jaguar sin første helelektriske performance-SUV som vil komme på veiene i 2018. Dette vil være Jaguar sin aller første elbil, og er dermed et helt nytt kapittel i historien om vårt legendariske merke." Ian Callum, Jaguar Director of Design

      I-PACE Concept har gitt våre designere muligheten til å lage en kompromissløs helelektrisk plattform helt fra begynnelsen av. Med en stor batteripakke mellom hjulene og motorene på hver aksel, hadde vi muligheten til å endre de grunnleggende proporsjonene til en SUV. 

      For det første finnes det ingen motor foran, og panseret trenger derfor ikke å være like langt som i vanlige biler. Dette har ført til at kupeen er skjøvet nærmere fronten av bilen for å gi et "cab-forward-design" samtidig som interiøret har blitt romsligere, inkludert 700 mm beinplass for baksetepassasjerene. 

      Dette har også gitt plass til en større frontrute sammen med et panoramaglasstak i full lengde for å skape en luftigere og mer romslig følelse for alle passasjerene. 

      "Vi ble enige om denne "cab-forward" utformingen tidlig i designprosessen, og dette har skapt en bil med flottere og mer elegant eksteriør og bedre plass innvendig.» 

       

      Dr. Wolfgang Ziebart, Jaguar Land Rover Technical Design Director

    • Til tross for dette elegante visuelle designet har I-PACE Concept topp aerodynamiske egenskaper i sin klasse. Luftmotstanden er så lav som 0,29 Cd på grunn av karosseriets buede silhuett som senkes ved høy hastighet, innfellbare dørhåndtak og luftinntak som slås av når de ikke er i bruk. Bilen er også utstyrt med en stor optimalisert, aerodynamisk luftkanal som går fra frontgrillen frem til frontruten, akkurat som på Jaguar C-X75 konseptbil, noe som forbedrer luftstrømmen ytterligere. 

      Noe som kanskje er mindre kjent med aerodynamisk effektivitet, er at utformingen av bakenden er minst like viktig som fronten. Derfor har Jaguar utviklet en slank bakspoiler som reduserer løft og et elegant utformet bakvindu med aerodynamiske egenskaper (men fortsatt plass til et bagasjerom på hele 530 liter). Lufteventilene bak er en flott visuell erstatning for eksosrørene, og de kanaliserer også luften fra de bakre hjulbuene for å skape enda bedre aerodynamikk.   

      Dette er bare noen av designdetaljene på I-PACE Concept som fremhever den elegante estetikken og bidrar til bilens aerodynamiske effektivitet. Det er nettopp denne effektiviteten som bidrar til å beholde batteristrømmen så lenge som mulig for å gi bilen økt rekkevidde.

JAGUAR NYHETSBREV

Ja, jeg vil gjerne være blant de første som får se nye modeller, delta i konkurranser og invitasjoner til spennende events.

Meld deg på Jaguars nyhetsbrev