ELEKTRIFISERENDE YTELSE

Den helelektriske I‑PACE Concept-plattformen har gitt ingeniørene våre muligheten til å fokusere på best mulig ytelse for denne nullutslippsbilen.

Det mest spennende med I‑PACE Concept er at den er utviklet som en ren elbil.



Å være i stand til å plassere alle de viktige elbilkomponentene som motor, batteripakke, hjul osv. akkurat der vi ønsket dem, har åpnet opp mange nye muligheter.

Basert på den samme intensiteten, lidenskapen og ferdighetene du finner hos Jaguars FIA Formula E World Championship-teamet, har ingeniørene bak I‑PACE Concept også valgt to kompakte og synkroniserte elmotorer med permanentmagnet på akslingene foran og bak.

«Det riktige konseptet for en elbil er en flat batteripakke under gulvet og deretter to elmotorer – én foran og én bak selve batteripakken. Motoren bak er best under vanlig kjøring, mens motoren foran er optimalisert for å gjenvinne energi.»
Dr. Wolfgang Ziebart, Jaguar Land Rover Technical Design Director

Med totalt 400 hk og 700 Nm umiddelbart dreiemoment, kan bilen akselerere fra 0-100 km/t på ca. 4,0 sekunder. Dette er akselerasjon på høyde med en supersportsbil, og alle fordelene er integrert i bilens All Wheel Drive-system og de to elmotorene.

yt:0bfQjMyoIYU
Jaguar I‑PACE Concept | Elektrifiserende ytelse

I‑PACE Concept er utviklet for å gi plass til en stor litiumion-batteripakke med optimal rekkevidde. 90 kWh-batteriet er utstyrt med den nyeste lommecelleteknologien. Dette betyr ganske enkelt at I‑PACE Concept kan kjøre lenger før den må lades. Rekkevidden er på hele 470 km etter den europeiske testsyklusen. Dette er mer enn langt nok for de daglige behovene til de fleste førere, mens andre trenger kanskje å lade bilen noen ganger i uka.

For å få plass til den store batteripakken mellom hjulene, er akslingene foran og bak skjøvet lenger forover og bakover. Denne designtilnærmingen har også skapt bedre plass både til føreren og de fire passasjerene.

«Dette er en kompromissløs elbil med en innvendig romslighet som tidligere var uhørt for biler i denne størrelsen. I‑PACE Concept er bare en millimeter lenger enn Jaguar XE, men innvendig – fra gasspedalen til bakluken – ligger den mellom en Range Rover og en Range Rover med lang akselavstand. I tillegg til et mer romslig interiør gir den lange akselavstanden også bedre stabilitet under kjøring.»
Dr. Wolfgang Ziebart, Jaguar Land Rover Technical Design Director

I‑PACE Concept har også et lavt tyngdepunkt ettersom batteripakken er plassert under gulvet. Double-wishbone foran og Integral Link-bakhjulsoppheng skaper en komfortabel kjøreopplevelse som nåværende Jaguar-førere allerede er vant til.

Denne helelektriske Jaguar-bilen er ikke er utstyrt med en forbrenningsmotor, noe som betyr at det heller ikke er behov for en girkassetunnel som tar opp plass i kupeen. Passasjerene får dermed bedre plass i kupeen på grunn av det flate gulvet, og Jaguar-designerne har benyttet denne muligheten til å skape flere oppbevaringsmuligheter både foran og bak i kupeen. Bilen er også utstyrt med et stort bagasjerom takket være smart innpakning av bilens elbilkomponenter.

LES MER
I‑PACE CONCEPT
Postet: 12. januar 2018

Et glimt av vår første batteridrevne elbil. All Wheel Drive, 400 hk, 5-seter med opptil 470 km rekkevidde.
UTFORSK I‑PACE CONCEPT
JAGUAR RACING
Postet: 12. januar 2018

Konkurransekjøring på bane i FIA Formula E World Championship gjør at vi kan teste ut elbilteknologiene våre i sanntid.
UTFORSK JAGUAR RACING
I‑PACE CONCEPT: <br> FRA RACING TIL LANDEVEI
Postet: 12. januar 2018

Vi utforsker reisen fra I‑TYPE Formula E racerbil til I‑PACE Concept. Les mer om den første helelektriske bilen fra Jaguar.
LES MER OM FRA RACING TIL LANDEVEI